89/12/8
10:43 عصر

هشدار شدید سرلشکر صفوی به امارات

هشدار شدید سرلشکر صفوی به امارات
استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه امام حسین(ع) گفت: طبق قوانین بین المللی اقدام هر یک از دولت های ساحلی برای ایجاد جزایر مصنوعی باید با اطلاع و هماهنگی دولت های ساحلی منطقه و با توجه به تبعات آن باشد .

به گزارش 598 به نقل از واحد مرکزی خبر، سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی در چهارمین کنگره ملی جغرافیایی سیاسی و ژئوپلتیک در تالار امام علی (ع) دانشگاه تربیت مدرس افزود: احداث جزایر مصنوعی امارات عربی متحده ، فاصله این کشور را با جزایر ابوموسی آخرین جزایر ایران ، حدود ده کیلومتر کاهش می دهد.

وی گفت: به نظر می رسد در صورت عملی شدن احداث جزایر مصنوعی امارات عربی متحده احتمال تغییر مرزهای آبی در سواحل خلیج فارس وجود دارد .

صفوی افزود: امارات عربی متحده در نظر دارد با احداث این جزایر تغییر مرزهای دریایی را از نظرحقوقی پی گیری کند و در این راه از حمایت های قدرت های فرامنطقه ای نیز بهره برد.

وی گفت: همچنین خلیج فارس از بزرگترین و متنوع ترین زیست گاه های جانوران دریایی است که احداث این جزایر مصنوعی اکوسیستم منطقه را به هم خواهد ریخت .

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه امارات عربی متحده با طولانی کردن سواحل خود در صدد بین المللی کردن اختلافات خود با ایران بر سر جزایر سه گانه ایران در ابعاد بین المللی است گفت: بهترین و سریع ترین راه مقابله این است که بر مسائل زیست محیطی و اکوسیستم منطقه خلیج فارس تاکید کنیم چون احداث این جزایر اکوسیستم منطقه را به خطر می اندازد.

وی افزود: همچنین باید دیپلماسی را فعال کنیم تا جلوی اتفاقات بعدی را بگیریم .

صفوی گفت: واردات و صادرات سالانه ایران با امارات عربی متحده بیش از پنج میلیارد دلار است که می توانیم از تعدیل معاملات، اعمال محدودیت ها و تحمیل فشار های اقتصادی برای جلوگیری از احداث این جزایر مصنوعی و اتفاقات آینده بهره ببریم .

وی افزود: همچنین تعیین خط دریایی ، توسعه قوی تر روابط سیاسی و امنیتی با برخی کشورهای عضو شورای خلیج فارس مثل قطر و عمان مانع تبعات ناخوشایند احداث جزایر مصنوعی در آینده می شود.

صفوی همچنین بر استفاده از دیپلماسی آشکار و پنهان برای ممانعت از احداث جزایر مصنوعی و تبعات بعدی تاکید کرد و گفت: اصل سیاست خارجی متکی بر دیپلماسی پنهان است و ایران اهرم های فراوانی برای بهره گیری از دیپلماسی پنهان در اختیار دارد .