سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/12/12
11:19 عصر

آیتالله واعظ طبسی عضو مجلس

 اگر طلحه و زبیر نبودند، معاویه جرأت نفس‌کشیدن در مقابل امیرالمؤمنین(ع) را هم نداشت

سخنان آیت‌الله واعظ طبسی عضو مجلس خبرگان در جمع روحانیون مشهد مقدس:
برخی می‌خواهند هم حق را داشته باشند هم باطل را/ اگر طلحه و زبیر نبودند، معاویه جرأت نفس‌کشیدن در مقابل امیرالمؤمنین(ع) را هم نداشت

 

آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی چندی پیش در دیدار با جمعی از علما و ائمه‌یجماعات مشهد مقدس سخنان مهمی، با یادآوری شرایط سخت دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،‌ از ایمان، اقتدار، صراحت و اخلاص ایشان به‌عنوان خنثی کننده توطئه‌ها نام برد و به برخی افراد که با مواضع چند پهلوی خود به‌دنبال این هستند که حق و باطل را با هم داشته باشند، تصریح کرد که این کار امکان‌پذیر نیست.

رجانیوز بخش‌هایی از این سخنان و فیلم آن را به‌دلیل اهمیت در شرایط کنونی منتشر می‌کند:

آقایان مدرسین! اساتید محترم! ائمه‌ی محترم جماعات! این پذیرفتنی نیست که ما خودمان را وابسته‌ی به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی بدانیم، اما در برابر دشمنان نظام و دوستان نظام بی‌تفاوت باشیم. این قابل قبول نیست که ما در حوزه باشیم، یک چهره‌ی علمی باشیم، یک اسلام‌شناس باشیم، سخن ما، پیام برای جامعه‌ی بشری باشد و خودمان را در زمره‌ی اهل فکر در جهان اسلام بدانیم، اما در مسایل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت باشیم و موضع‌گیری نکنیم.

چگونه ممکن است ما بپذیریم یک فردی با نظام است، پیوند فکری و عاطفی او با نظام براساس ایمان و اعتقاد و باورهای دینی‌اش قوی است، اما پیام رهبری را بی جواب بگذارد، رهبری را تنها بگذارد. در مشکلات کشور او را کمک و همراهی نکند.

بنده به شما آقایان عرض می‌کنم در حد تجربه‌ای که داریم از قبل از انقلاب تا امروز، این 22 سالی که بر رهبری معظم انقلاب بعد از ارتحال حضرت امام گذشت، دوران بسیار سختی بود، دوران بسیار پیچیده‌ای بود. ایمان و اقتدار و صراحت و اخلاص و پایداری او موجب شد که قدرت‌های بزرگ احساس کنند امام هنوز ادامه دهنده این مدیریت انقلابی است.

در چنین شرایطی رهبری را نباید تنها گذاشت. به چه کسی می خواهیم بها بدهیم؟ به چه کسی می خواهیم امتیاز دهیم؟ مگر می‌شود دو جریان را با هم داشت؟ امکان ندارد یا حق است یا باطل. انسان‌هایی که علاقه‌مند به نظام هستند و خود را وابسته به نظام می دانند، حتماً باید اعلام موضع کنند، راه و روش و منش آن‌ها مشخص باشد و آن را باید بدانیم.

از حوزه‌های علمیه و عالمان دینی انتظار این است که از کنار مسایل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت نگذرند. بحمد الله شما اهل مطالعه‌اید، اهل اظهار نظرید، خوب توجه داریم به خدا قسم اگر ناکثین نبودند، اگر طلحه و زبیر -بیعت‌شکنان- نبودند، هرگز قاسطین ـمعاویه و عمروعاص- جرأت نفس کشیدن در مقابل علی [علیه السلام] را نداشتند. چرا باید امیرالمؤمنین [علیه السلام] در یک دوره‌ی طولانی صبر بکند و تحمل بکند؟ چرا باید دنیایی از علم و تقوا و فضیلت و دانش و معنویت در زاویه قرار بگیرد و چپاولگران، پول‌پرستان و قدرت‌طلبان سرکار بیایند؟ علت همین بود.

یک عده‌ای بیعت شکستند، یک عده‌ای با برداشت غلط از اسلام که مارقین بودند، متحجران آن روز بودند، انسان‌هایی که دارای جمود فکری بودند، انسان‌هایی که با هر نوآوری و طرح اندیشه‌ی نو مخالفت می‌کردند، انسان‌هایی که کاملاً افکارشان در یک چارچوب خاصی محاصره شده بود و محدود بود، آن‌ها نمی‌توانستند علی [علیه السلام] را تحمل بکنند. تمام این‌ها من حیث المجموع موجب شد که حق، حقیقت، آن‌که محور حق است، محور عدالت است و حق را باید با آن سنجید که آن روز علی [علیه السلام] بود، نتواند به عنوان یک حاکم و یک ولی اسلامی، حکومت اسلامی را دنبال بکند و ادامه بدهد.

مردم بحمد الله مردمی بسیار هوشمند، آشنا با مسایل سیاسی و اجتماعی [هستند]. واقعاً این هم یکی از برکات این انقلاب و رهبری این انقلاب بود که امروز کوچک‌ترین سخنی اگر یک رجل سیاسی بزرگ غرب یا داخل بر زبان جاری بکند، مردم ما می‌توانند درباره‌ی او تحلیل بدهند، تفسیر بکنند، یعنی تا آخر بخوانند که چه خطی دارد دنبال می‌‌شود. با اتکای به چنین مردمی، به اتکای به خداوند، با پیوند با خاندان عصمت و طهارت [علیهم السلام] تردید نکنید که این انقلاب جهانی خواهد شد و همه‌ی زمینه‌های او هم بحمد الله فراهم است.

 

کد خبر:80777