سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/12/14
11:26 عصر

پنج گام زیربنایی در دولت احمدی نژاد

 

 

 

 

ویژه/ پنج گام زیربنایی در دولت احمدی‌نژاد
با کنار هم گذاشتن اقدامات دولت در راستای تحقق عدالت اجتماعی، به نظر می رسد که رئیس جمهور از روزهای نخست استقرار دولت نهم، برنامه ای مدون و بلند مدت در راستای عملیاتی کردن اصلی ترین شعار خود داشته است، برنامه ای که حتی او حاضر شده با بی اعتنایی به هجمه های گهگاه محافل سیاسی، از وارد آمدن خللی به آن جلوگیری کند.

به گزارش 598 به نقل از شبکه ایران حتی بسیاری از طرفداران محمود احمدی نژاد در بهار سال 1384 که وی شعار "عدالت اجتماعی" را سر می داد، گمان نمی کردند که در پس دست تکان دادن ها معروف و صدای صریح وی برنامه ای منسجم برای "اجرایی کردن" این شعار اساسی وجود داشته باشد.

شاید علت این سخت باوری تصوری بود که درباره شعارهای اصلی کاندیداها وجود داشت؛ اینکه شعارهای کاندیداها شعارهایی "کلی" است که تنها نوع نگاه دولت آینده را نشان می دهد و اصولا قابلیت عملیاتی کردن ندارند. مثلا دولت امید، دولت رفاه و ...

البته برخی تصور موجود را محصول محدود ماندن اهداف اصلی انقلاب اسلامی در قالب "شعار" می دانستند.

اما پس از آنکه مردم از میان چندین کاندیداهای کارکشته و پرسابقه، رای اعتماد خود را به احمدی نژاد دادند، وی سوت قطار عدالت اجتماعی را به صدا درآورد و کوشید تا آنچه را وعده کرده بود محقق کند.

گام نخست: سفرهای استانی

احمدی نژاد، گام اول را با "سفرهای استانی" هیئت دولت شروع کرد. وی به جای تصمیم گیری از پایتخت برای دورترین نقاط کشور، اعضای کابینه اش را به متن مردم و مشکلات آنان برد تا تصویری واقعی از سختی های مردم بدست آورند.

اگر چه این اقدام رئیس جمهور باعث نشد که مخالفان به محاسن آن اذعان کنند اما بخشی از منتقدان دولت بارها بر نتایج مثبت این سفرها تأکید کرده اند.

این در حالی است که مردم شهرهای کوچک و روستاهایی که میزبان رئیس جمهور، از حامیان اصلی این سفرها هستند؛ ضمن آنکه با این ابتکار، هیئت دولت در مرکز همه استان ها تشکیل جلسه داده است.

موافقان این طرح معتقدند که مشاهده مشکلات کشور از نزدیک توسط هیئت دولت می تواند، علاوه بر شناخت مشکل و راه حل مناسب آن در ایجاد ارتباط نزدیک میان مردم و مسئولان هم تأثیر زیادی داشته باشد.

از سوی دیگر، در حالی که گام های موثری برای ارتقای نکات مثبت سفرهای استانی برداشته می شد، گام جدیدی در راستای تحقق عدالت اجتماعی برداشته شد.

گام دوم: سهام عدالت

خصوصی سازی های بی ضابطه سابق باعث شد تا دولت نهم حرکتی را پایه گذاری کند که گامی مهم در جهت رسیدن به عدالت اجتماعی محسوب می گردد.

پرداخت سهام کارخانه های دولتی و بنگاه های اقتصادی به طبقات محروم اجتماعی، تحت عنوان سهام عدالت در همین راستا صورت گرفت.

این عمل دولت به مانند دیگر خدمات آن، مخالفان را به ایراد تهمت علیه رئیس جمهوری واداشت و حتی ادعا شد که هدف از توزیع سهام عدالت "سیاسی" و انتخاباتی بوده است.

البته تلاش دولت برای تقسیم سهام عدالت میان اقشار آسیب پذیر جامعه، سال ها پیش از آنکه چنین اتهامی مطرح شود، آغاز شده بود.

گام سوم: مسکن

ساخت و نوسازی منازل روستایی که فاقد حداقل امکانات بوده و قابلیت خدمات رسانی توسط دولت برای آنها وجود نداشت، یکی دیگر از راهکارهای حرکت در جهت دستیابی به عدالت اجتماعی بود که توسط دولت در پیش گرفته شد.

سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی دیگر نیز بیشترین خسارت ها را به اینگونه منازل که متعلق به فقیرترین اقشار جامعه بودند، وارد می آورد.

ساخت و ساز مسکن روستائی از جمله اقدامات دولت بود که جایی برای ابراز مخالفت توسط بعضی اشخاص نداشت و از همین رو بود که گاه خبرهای آن از طرف آنها مورد سانسور قرار می گرفت و در عین حال آغاز یکی از مهمترین گام ها برای دستیابی به عدالت اجتماعی مورد هجوم این اشخاص قرار می گرفت.

2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در دولت نهم و دهم

وزیر مسکن و شهرسازی روز گذشته و در جریان سفر سوم هیات دولت به لرستان در این باره گفت: از زمان اجرای طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم تاکنون، 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف شهری و روستایی تحویل متقاضیان شده است.
علی نیکزاد افزود: تا قبل از اجرای مسکن مهر شمار کل واحدهای مسکونی شهری و روستایی ایران 18 میلیون واحد شامل 13 میلیون و 300 هزار واحد شهری و 4 میلیون و 700 هزار واحد مسکن روستایی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های ساخت مسکن در طرح مسکن مهر برای سال آینده هیچ تغییری نمی‌کند یادآورشد: هزینه ساخت هر مترمربع مسکن مهر 300 هزار تومان است.

گام چهارم: هدفمندسازی یارانه ها

نقطه اوج تلاش های دولت در راستای نیل به عدالت اجتماعی، طرح هدفمندسازی یارانه ها بود.

هدفمندسازی یارانه ها به عنوان بخشی از طرح بزرگ تحول اقتصادی از جمله روش هایی بود که توسط دولت برای رفع عدم توازن اقتصادی میان لایه های مختلف جامعه به کار بست.

این طرح که پیش از اجرا با مخالفت های گسترده ای میان طیف های مختلف از منتقدان دائمی دولت روبرو گردیده بود، بدون عوارض پیش بینی شده به وسیله این اشخاص اجرا گردید و اکنون مراحل اولیه خود را پشت سر گذاشته است.

رییس‌جمهور در این باره کاهش فاصله طبقاتی را یکی دیگر از دستاوردهای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دانسته و گفته است: همیشه این نگرانی وجود داشت که چرا باید یک عده محروم باشند و فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز این موضوع را نمی‌پذیرفت اما با اجرای این طرح فاصله طبقاتی کاهش خواهد یافت اینکه وضعیت یک تا چهار دهک دچار تحول شود اتفاق بزرگی است که از نتایج طرح هدفمندسازی یارانه‌هاست.

دکتر احمدی‌نژاد عنوان کرده است که "حرکت به سمت عدالت موجب محبت می‌شود و ‌محبت نیز استحکام ملی را به دنبال داشته و باعث شکوفایی کشور می‌شود."

علاوه بر هدفمندی کردن یارانه ها، اصلاح شش نظام کلیدی دیگر یعنی نظام مالیاتی، نظام گمرکی، نظام بانکی، نظام توزیع کالا و خدمات، نظام ارزشگذاری پول ملی و نظام بهره وری در چارچوب کلی طرح تحول اقتصادی قرار دارد که رئیس جمهوری بر اجرای منظم و پله پله آن تاکید ویژه ای دارد.

جدیدترین گام: اشتغال

اشتغال از مهمترین نیازهای کشور است که تقریبا از ابتدای انقلاب اسلامی معضل اصلی دولت های مختلف بوده است اما با اعلام برنامه ریزی دولت دهم گفته می شود که در آینده باید آن را از فهرست مشکلات اصلی مردم خط زد.

در این باره، رییس جمهور در اواخر بهمن ماه امسال در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو با بیان اینکه دولت برای سال آینده برنامه‌های جدیدی در دستور کار دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها ایجاد اشتغال است. دولت تمام توانش را بسیج کرده است امسال تاکنون در زمینه ایجاد اشتغال از بیش از یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد شده است. دولت به دنبال آن است که مشکل بیکاری را در دو سال آینده برطرف کند و این نیازمند ایجاد سالیانه دو میلیون و 400 هزار شغل است.
امسال پیش‌بینی می‌شود که از مرز ایجاد یک میلیون و 800 هزار شغل عبور کنیم. دولت مصمم است در ابتدای سال 92 با استفاده از صندوق توسعه ملی، مشکل چندین ساله و چند دهه کشور را حل کند و نرخ بیکاری را به 4-3 درصد کاهش دهد.

بنابر گفته دولت، سال آینده سال ایجاد حداقل دو میلیون و 500 هزار شغل است.

با این اقدام بزرگ نرخ بیکاری به کاهش چشمگیری خواهد داشت.

صعود به قله عدالت اجتماعی

جامعه شناسان معتقدند که توزیع مناسب فرصت و امکانات زندگی در تمام نقاط کشور از جمله ملزومات برقراری عدالت اجتماعی است.

در همین راستا دولت تلاش کرده است تا با استفاده از تدابیر مختلف، به سمت قله عدالت اجتماعی صعود کند.

تقدیر رهبر انقلاب

مجموعه تلاش های دولت در این باره، محور بخشی از خطبه های رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه اخیرشان هم بود. ایشان در نماز جمعه روز 15 بهمن امسال فرمودند: امروز حرکت به سمت عدالت اجتماعى از سالهاى قبل هم بیشتر است، از دوره‌هاى قبل هم بیشتر است. یکى از نمونه‌هاى مهم عدالت اجتماعى، تقسیم و توزیع متناسب فرصتهاى کشور است. در نظامهاى غافل از حقیقت عدالت اجتماعى، بر روى طبقه‌ى خاصى تکیه میشود، بر روى مناطق خاصى از کشور تکیه میشود؛ اما در جمهورى اسلامى هرچه پیش مى‌آئیم - تا امروز که سى و دو سال گذشته - این معنا را قوى‌تر مى‌بینیم. روستاها در حوزه‌ى مراقبت قرار میگیرند، شهرهاى دوردست در حوزه‌ى مراقبت قرار میگیرند. این همه مسکن‌سازى در روستاها، این همه جاده‌سازى به سمت شهرهاى دور کشور و روستاها، راه‌هاى ارتباطى، ارتباطات گوناگون، نیروى برق، آب مناسب، تلفن، امکانات زندگى، اینها در سرتاسر کشور توزیع شده است.

رهبر انقلاب با اشاره به سفرهای استانی هیئت دولت تاکید کردند که "این سفرهائى که مسئولین کشور به استانهاى مختلف، به شهرهاى مختلف میکنند، بعضى از این شهرهاى دوردست تصور نمیکردند که بتوانند یک مسئول درجه‌ى دو را هم ببینند؛ حالا مى‌بینند که مسئولین بالاى کشور میروند سراغ اینها. اینها خیلى بااهمیت است، خیلى ارزش دارد. وقتى انسان رفت، مشکلات را مشاهده میکند، براى برطرف کردن مشکلات انگیزه به وجود مى‌آید؛ و همین، استقرار عدالت اجتماعى است. داریم میرویم به سمت عدالت اجتماعى."

به گفته ایشان "همین مسئله‌ى سهام عدالت، همین مسکن روستائى، همین هدفمند کردن یارانه‌ها، یک کار بزرگى است."

روشن شدن یک واقعیت

با کنار هم گذاشتن اقدامات دولت در راستای تحقق عدالت اجتماعی، به نظر می رسد که رئیس جمهور از روزهای نخست استقرار دولت نهم، برنامه ای مدون و بلند مدت در راستای عملیاتی کردن اصلی ترین شعار خود داشته است، برنامه ای که حتی او حاضر شده با بی اعتنایی به هجمه های گهگاه محافل سیاسی، از وارد آمدن خللی به آن جلوگیری کند.