سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/12/23
12:12 صبح

ریاست انرژی اتمی:

مواد و خدمات هسته‌ای صادر می‌کنیم

 

پاسخ خرد کننده شهید زنده عملیات ناکام موساد در اولین سخنرانی پس از ریاست انرژی اتمی: مواد و خدمات هسته‌ای صادر می‌کنیم

 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در اولین سخنرانی رسمی خود پس از انتصاب در حالی از از تلاش ایران برای "صدور مواد و خدمات هسته ای" خبر داد که کشورهایی که تلاش می‌کنند این فناوری را به‌صورت انحصاری در اختیار خود داشته باشند و تاکنون نیز تلاش‌های زیادی برای محرومیت ایران از این فناوری پیشرفته انجام داده بودند، همه توان خود را بر جلوگیری از دسترسی ایران به مواد هسته‌ای قرار داده بودند و اکنون با اعلام این خبر از سوی دکتر عباسی در شوک فناوری ایران قرار گرفته‌اند.

دکتر فریدون عباسی دوانی که امروز (یکشنبه) در همایش پایداری ملی و پدافند غیر عامل سخن می گفت، تاکید کرد: «ورود ایران به بازارهای جهانی در بحث صدور مواد و خدمات هسته ای، مستلزم استانداردسازی و پایداری مواد و تجهیزات است». وی در ادامه گفت: «همه این مسائل کمک می‌کند که برای آینده برنامه‌ریزی کنیم ولی شرط اول، آسیب‌پذیر نبودن در زمان فعلی و چند سال آینده است تا بتوانیم موفق شویم.»

کارشناسان عقیده دارند اظهارنظر امروز دکتر عباسی پاسخی خرد کننده به پروژه تحریم های غرب علیه ایران است چرا که یکی از اهداف عمده این تحریم ها قطع دسترسی ایران به بازار جهانی مواد، قطعات، فناوری و خدمات هسته ای بوده است. از جمله قطعنامه 1929 تاکید فراوانی روی عدم دسترسی ایران به مواد هسته ای دارد که البته تاکنون به هیچ وجه موفق نبوده است. همچنین قطعنامه 1737 دسترسی ایران به هرگونه قطعات و فناوری های مرتبط با برنامه هسته ای را ممنوع می کند.

سخنان جدید دکتر عباسی نشان می دهد که ایران قصد دارد در حوزه هایی از فناوری هسته ای که در آن به خودکفایی کامل رسیده وارد عرصه صادرات شود و مسلما این فازی نو از عرض اندام ایران در میان قدرت های هسته ای جهان خواهد بود.

عباسی همچنین با اشاره به احتمال حمله نرم افزاری به تاسیسات هسته ای ایران گفت: «یکی از بحث‌های مهم امروز، بحث نرم‌افزاری است و این مقوله‌ای است که کمتر به آن پرداخته‌ایم و آثار آسیب‌پذیری‌های اولیه مشاهده می‌شود. در بحث تهاجم‌های نرم‌افزاری دشمنان، جایی که بیشتر از همه می‌تواند مورد حمله قرار بگیرد، تاسیسات هسته‌ ای است که در همین رابطه تلاش‌های دشمنان برای انتشار ویروس استاکس نت و مباحث اینچنینی را شاهد بوده‌ایم.»

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، همچنین بر توجه بیشتر به نیروی انسانی در بحث پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: «دشمنان پیشرفت ما تلاش زیادی می‌کنند که در افراد نفوذ کنند تا از طریق آنها -دانسته یا ندانسته- بتوانند به روند پیشرفت ما ضربه وارد کنند. برای این موضوع از انگیزه‌های مختلف افراد نظیر نارضایتی‌های شغلی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی ممکن است استفاده کنند. بنابراین آسیب منابع انسانی می‌تواند بر روی بحث پدافندی تاثیرگذار باشد و در چند سال گذشته از این نظر بیشتر آسیب دیده‌ایم. بنابراین جا دارد به بحث آسیب‌های اجتماعی در سازمان پدافند غیرعامل توجه بیشتری شود.»

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که از مشارکت کشورهای دیگر در پروژه های هسته ای هم می توان به عنوان یک روش پدافند غیرعامل استفاده کرد. وی در انتهای سخنان خود یاد شهیدان مسعود علی محمدی و مجید شهریاری را نیز گرامی داشت.

دکتر فریدون عباسی دوانی که به عنوان یکی از متخصصان برجسته ایران در صنعت هسته ای شناخته می شود روز 8 آذر 1389 (29 نوامبر 2010) مورد سوء قصد تیم های ترور موساد قرار گرفت اما این سوء قصد ناکام ماند. هم زمان تیم های ترور موساد دکتر مجید شهریاری استاد مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی را در همان روز ترور کرده و به شهادت رساندند.

سوء قصد به جان دکتر عباسی در حالی انجام شد که نام وی به عنوان اولین نفر از فهرست اسامی تحت تحریم در قطعنامه 1747 شورای امنیت ذکر شده است. دکتر شهریاری هم از معدود دانشمندانی بود که بازرسان آژانس به وی دسترسی و اطلاعات مربوط به او را در اختیار داشتند. دکتر علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا در یک جلسه داخلی آژانس تصریح کرده است که آژانس نباید از ایران انتظار داشته باشد که اطلاعات مربوط به دانشمندان خود را در اختیار آن قرار دهد چرا که این اطلاعات در اختیار تروریست ها قرار می گیرد.