سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/1/15
9:36 عصر

فروش بیش از 200 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی

فروش بیش از 200 میلیون یورو اوراق مشارکت‌ارزی

 

مشاور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از فروش بیش از 200 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی پارس جنوبی در بانک های کشور در هفته پایانی اسفند خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی وزارت نفت، محمدحسن موسوی زاده با بیان اینکه این اوراق در قالب بسته های 100 میلیون یورویی در بانک های سپه، تجارت و صادرات عرضه شده است، ‌افزود: استقبال مردم از عرضه اوراق مشارکت ارزی در بانک ها خوب بود و در هفته پایانی اسفند (اغاز عرضه اوراق) بیش از 200 میلیون یورو از آنها به فروش رفته است.

وی گفت: از 200 میلیون یورو اوراق عرضه شده به بانک های تجارت و سپه همگی به طور کامل به فروش رفته و با توجه به استقبال مردم مقدار زیادی از 100 میلیون یورو اوراق عرضه شده در بانک صادرات نیز به فروش رفت.

موسوی زاده با بیان اینکه بعد از قراردادهای بیع متقابل، فروش اوراق مشارکت مهمترین بخش تامین منابع مالی شرکت ملی نفت برای اجرای پروژه هاست، خاطر نشان کرد: در مجموع اوراق مشارکت ریالی و ارزی عرضه شده از سوی شرکت نفت و گاز پارس بیش از 6 میلیارد دلار بوده و به همین میزان تامین مالی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون بودجه سال 89، شرکت نفت و گاز پارس مجوز عرضه 5 میلیارد یورو را دارد که بانک مرکزی در هفته پایانی اسفند اجازه عرضه 300 میلیون یورو را داد.

به گفته موسوی زاده در حال حاضر برای عرضه تا سقف مصوب شده (5 میلیارد یورو) با بانک مرکزی مکاتبه شده است که با دریافت مجوز لازم عرضه این اوراق در سال 90 انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، نخستین بار در کشور فروش اوراق مشارکت ارزی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از 21 اسفند سال گذشته به مدت پنج روز کاری همزمان در همه واحدهای ارزی بانک های صادرات، تجارت و سپه سراسر کشور با عرضه سه بسته 100 میلیون یورویی آغاز شده است.

این اوراق چهارساله وبی نام ،با سود علی الحساب 8 درصد، بصورت روز شمار سالانه و معاف از مالیات است و به صورت یورو و در قطعات هزار، پنج هزار، ده هزار، پنجاه هزار و یکصد هزار یورویی عرضه شد.