سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/1/15
9:37 عصر

کرش و ولاسکو سند موفقیت دیپلماسی ورزشی ایران

کرش و ولاسکو سند موفقیت دیپلماسی ورزشی ایران

 

"گروه ورزش" عکس یادگاری کارلوس کرش و خولیو ولاسکو که بامداد دوشنبه توسط عکاسان ورزشی در فرودگاه امام خمینی ثبت شد، سندی بود بر موفقیت دیپلماسی ورزشی ایران که نشان می‌داد دستگاه ورزش سال جدید را با جدیت و عزم تازه‌ای برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر آغاز کرده است.
 
به گزارش رجانیوز? این عکس که در همان ساعت‌های اولیه روی خروجی خبرگزاری‌های ایران قرار گرفت، در دل خود پیام‌های فراوانی را نهفته داشت که در وهله اول باید به پیروزی دیپلماسی کشورمان در شرایط خاص سیاسی منطقه اشاره کرد.
 
در حالی که طی چند ماه گذشته رسانه‌های غربی تلاش می‌کردند تا با ناامن جلوه دادن ایران و سوءاستفاده از اخبار داخلی کشور مانع حضور مربیان بزرگ خارجی در ورزش ایران شوند، آمدن همزمان کرش و ولاسکو پاسخ مناسبی برای آنها بود.
 
این رسانه‌ها که چند ماه پیش? به‌دنبال آمدن کرش به ایران اعلام کردند که این مربی به خاطر ناامنی منطقه و شرایط سیاسی ایران حاضر به امضای قرارداد نشده و در این شرایط مربیان بزرگ خارجی به ایران نمی‌آیند، پس از امضای قرارداد این دو مربی خارجی، در شوک این موفقیت قرار گرفتند.
 
کرش در دفتر رییس سازمان تربیت بدنی قرارداد خود را امضا کرد. آمدن او نتیجه مذاکراتی بود که در روزهای پایانی سال توسط سفارت ایران در پرتغال دنبال می‌شد تا سرانجام دوشنبه 15 فروردین‌ماه ثمر داد و یکی از موفق‌ترین و سرشناس‌ترین مربیان فوتبال دنیا هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. در کنار این موفقیت?? باید به حضور خولیو ولاسکو بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین مربی والیبال دنیا در ایران نیز اشاره کرد.
 
سعیدلو در دیدار با این مربی مطرح? از موفقیت‌های بزرگ ورزش ایران در سال گذشته سخن گفت و اعلام کرد که ایران در بازی‌های آسیایی افتخارات فراوانی کسب کرده و حالا هدف ما خوشحال کردن مردم در زمینه فوتبال است چراکه این رشته ورزشی نزد علاقه‌مندان به ورزش در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به همین دلیل دستگاه ورزش با آوردن او قصد دارد تا در این زمینه هم به افتخارات بزرگی دست پیدا کند.
 
 
اظهارات رییس سازمان تربیت بدنی و صحبت کردن از توجه و اهتمام ویژه دولت به فوتبال که همواره در کانون توجه قرار داشته نشان می‌دهد که سال جدید، قرار است سال رسیدن به موفقیت در این رشته ورزشی باشد.
 
کارلوس کیروش پس از امضای قرارداد خو با فدراسیون به نشست خبری رفت تا درباره حضورش در تیم ملی ایران پاسخگوی خبرنگاران بود.
 
کارلوس کیروش در ابتدای نشست خبری با تشکر از خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: نام من کارلوس کیروش است، ولی اگر تلفظش برای برخی سخت است، می‌توانید من را کارلوس صدا بزنید. اگر تا آخر نشست من را کارلوس صدا بزنید، من را خوشحال می‌کنید. همچنین دوست دارم در این جلسه از فدراسیون فوتبال ایران تشکر کنم که با دعوت از من فرصت هدایت تیم ملی ایران را برای من به وجود آوردند. در فرصتی که ایجاد شده می‌توانیم با به اشتراک گذاردن رویاهایمان و بردن تیم ملی ایران به جام جهانی، خوشحالی را به همه هدیه کنیم.
 
وی ادامه داد: وقتی آقای ترابیان برای اولین بار با من ملاقات کرد، رویاهایش را با من در میان گذاشت و من خیلی راحت پذیرفتم که راهیابی تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل می‌تواند رویای من نیز باشد ولی قسمت سخت کار تازه شروع شده است و اگر می‌خواهیم به این رویا رنگ واقعیت بپوشانیم، باید از اکنون سخت کار کنیم چرا که در فوتبال هیچ چیز راحت به دست نمی‌آید.
 
کیروش افزود: من معتقدم با حمایت فدراسیون، باشگاه‌ها، هواداران باشگاه و اصحاب رسانه‌ها می‌توانیم با ساختن یک تیم آماده و هماهنگ به هدف‌مان دست پیدا کنیم ولی دوست دارم به مسائل واقع‌بینانه نگاه کنم. می‌خواهم بگویم رسیدن به هدف کار راحتی نیست ولی با توجه به شور و اشتیاقی که مردم ایران به فوتبال دارند و استعداد بالای بازیکنان‌شان، می‌توانیم موفق شویم.
 
سرمربی تیم ملی فوتبال ادامه داد: در فوتبال لحظاتی وجود دارد که خیلی خوشحال باشیم و لحظاتی نیز بسیار ناراحت‌کننده‌اند ولی آنچه مهم است نتیجه‌ای است که در نهایت خواهیم گرفت، در فوتبال کسی نمی‌تواند نتیجه‌ای را تضمین کند. این حقیقت فوتبال است. تنها چیزی که من و کادر فنی همراهم می‌توانیم تضمین کنیم این است که تمام توان خود را به کار خواهیم بست و تلاش می‌کنیم با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین نتیجه را کسب کنیم. بار دیگر اعلام می‌کنم مهم نیست با چه کسی و کجا بازی خواهیم کرد بلکه تضمین می‌کنم با آمادگی کامل به میدان خواهیم رفت. من و همکارانم قول می‌دهیم با سخت‌کوشی و تلاش زیاد به تحقق پیوستن رویاهایمان را دنبال کنیم.
 
 
کیروش در ادامه جلسه اعضای تیم همراهش را معرفی کرد.
 
وی گفت: "آنتونی سیموئز" که یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال پرتغال به شمار می‌رود، اولین همکار من است. او به عنوان بازیکن و بعدها به عنوان مربی در کنار کسانی مثل پله و بکن باوئر کار کرده است. وی همچنین در تیم ملی پرتغال در جام جهانی 2010 در کنار من بوده است. می‌خواهم در این لحظه رازی را با شما در میان بگذارم. سیموئز طرفدار قرمزهاست.
 
در این لحظه خبرنگاری از کیروش پرسید، منظورتان این است که سیموئز پرسپولیسی است که وی توضیح داد، خیر، سیموئز طرفدار بنفیکاست.
 
وی در ادامه "مک درموت" را به عنوان دومین همکار خود معرفی کرد و درباره او اینچنین توضیح داد: مک درموت تجربه زیادی در انگلیس و آمریکا دارد و همچنین در امارات نیز کار کرده است.
 
"دن گاسپارت" سومین فرد تیم کاری کارلوس کیروش بود که وی او را اینگونه معرفی کرد: گاسپارت تخصص زیادی در کار با دروازه‌بانان دارد. او در آفریقای جنوبی، آمریکا، ژاپن و تیم ملی پرتغال کار کرده است. کارنامه او نشان از این دارد که او یک مربی بزرگ و حرفه‌ای است. او همچنین در تیم‌های اسپورتینگ لیسبون، بنفیکا و پورتوی پرتغال نیز کار کرده است.
 
کیروش در ادامه به شوخی عباس ترابیان را نیز به خبرنگاران معرفی کرد! وی گفت: در سمت راست من عباس ترابیان نشسته است که نمی‌دانم شما او را می‌شناسید یا خیر. همان گونه که آقای کفاشیان گفت مسئولیت آقای ترابیان بسیار سخت خواهد بود. تیمی که می‌خواهد سخت کار کند باید بسیار هماهنگ باشد و او به عنوان سرپرست تیم، کسی است که وظیفه هماهنگی تیم را به عهده دارد.
 
وی در ادامه بار دیگر از فرصتی که برای او ایجاد شده است تشکر و اظهار کرد: ‌دوست دارم در رابطه با باشگاه‌ها بگویم که بدون کمک آن‌ها و بازیکنان، نمی‌توانیم به هدف خود دست پیدا کنیم. وظیفه من این است که شرایطی را طوری فراهم کنم تا از داشته‌هایمان بهترین استفاده را ببریم. بازیکنان ما باید با تمام توان خود بازی کنند ولی این کار را با صبر و حوصله انجام خواهیم داد.
 
وی همچنین خطاب به هواداران تیم ملی فوتبال ایران گفت: صحبتی که با هواداران تیم ملی ایران دارم این است که ما را با تمام توان خود حمایت کنند.
 
او خطاب به رسانه‌ها نیز گفت: امیدوارم رسانه‌ها با تیم ملی تعامل کامل داشته باشند و من معتقدم همان گونه که ما وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم، رسانه‌ها نیز باید وظیفه خود را به بهترین شکل و در جهت کمک به صعود تیم ملی ایران به جام جهانی انجام دهند. اگر حرفه‌ای عمل کنیم، می‌توانیم به هدف‌مان برسیم. باز هم از شما تشکر می‌کنم و آرزو می‌کنم به جام جهانی برزیل صعود کنیم.
 
کیروش در بخش دوم گفت و گوی خود با خبرنگاران در آکادمی فوتبال ایران، به پرسشهای آنان پاسخ گفت.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، پس از سخنان کیروش سوال و جواب خبرنگاران آغاز شد که اولین سوال درباره دلیل کیروش برای عقب انداختن سفر به ایران و نپذیرفتن پیشنهاد در دور اول مذاکرات بود.
 
کیروش در پاسخ به این سوال گفت: ما با فدراسیون در مرحله اول به توافق رسیدیم و بر سر چیزهای کلی نظر مشترکی داشتیم. دلیل اصلی و اولی که مجددا پیشنهاد فدراسیون را قبول کردم این بود که فدراسیون اعلام کرد برای بازی با مالدیو نیاز به اعلام نام سرمربی دارد و باید یک مربی معرفی شود. به همین دلیل من تصمیمم را عوض کردم و بار دیگر به ایران آمدم. در آن زمان شرایطی وجود داشت که نمی‌توانستم بگویم بله. فدراسیون این حق را داشت که از زمان استفاده کند و من هم از این فرصت با خانواده‌ام هماهنگ کردم و مذاکرات را از سر گرفتیم، فقط بحث زمان در میان بود.
 
کارلوس کیروش پیش از آنکه سوال بعدی مطرح شود از خبرنگاران پرسید آیا پاسخ او واضح و شفاف بوده و آیا آنها قانع شده‌اند یا خیر.
 
سوال بعدی خبرنگاران درباره میزان آشنایی کارلوس کیروش با فرهنگ، آداب و سنن مذهبی ایرانیان بود و اینکه آیا او توانسته خودش را با شرایط وفق دهد یا خیر؟
 
سرمربی پیشین تیم فوتبال رئال مادرید در پاسخ به این سوال گفت: باید ابتدا یک چیز را راجع به زندگی بگویم. زندگی متعلق به افراد قدرتمند نیست. بلکه متعلق به همه کسانی است که می‌توانند خودشان را با شرایط وفق بدهند و موفق شوند. کار مربیگری همین وفق دادن با شرایط، روحیات، فرهنگ و حتی غذا و سایر مسایل است. اگر نتوانید با مسایل کنار بیایید نمی‌توانید مربی خوبی باشید.
 
وی در رابطه با اینکه چگونه خود را با شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران آشنا خواهد کرد، نیز گفت: پس از سالهای زیادی که در آفریقا، رئال مادرید و تیمهای دیگر کار کردم، فکر می‌کنم شرایط خوبی دارم که بتوانم با فرهنگ ایران کنار بیایم؛ چرا که تجربه کار در جاهای زیادی دارم. من با بازیکنان بزرگی از قاره‌های (مختلف) کار کردم. آرزو دارم و رویای این را دارم که روزی در کره ماه کار کنم. می خواهم یاد بگیرم و اطلاعات در مورد فوتبال ایران به دست بیاورم، چرا که کارم همین است.
 
در ادامه خبرنگار دیگری در مورد تلفظ دقیق نام او پرسید و سپس گفت چه برنامه‌ای برای پرورش استعدادهای ایرانی دارید.
 
کارلوس کیروش. البته شما می توانید هر چه دوست داشتید من را صدا بزنید. من یک دوستی در دوبی داشتم که دوست بسیار خوبی بود. یک روز به من گفت نگاه کن آقای کارلوس تو دیگه کیروش نیستی، کوروش هستی چرا که این اسم از گذشته ما و تاریخ ما به ارث رسیده است. تا موقعی که اسم بدی رو من گذاشته نشود مشکلی ندارم.
 
این حرف کیروش با خنده خبرنگاران روبرو شد. در جواب سوال دوم باید بگویم الان وقت این نیست که بخواهیم قول بدهیم و راجع به این مسائل حرف بزنیم. ترکیب استعداد، سازمان دهی و پشتکار می تواند باعث موفقیت شود. استعداد زیادی وجود دارد که باید با نظم دیسیپلین همراه شود تا بتواند موفقیت را تضمین کند. هر چقدر مصمم تر باشید در نظم دادن به استعدادها موفق تر خواهید شد.
 
کیروش در پاسخ به این سوال که انتظارها با حضور کیروش بالا رفته و حتی صعود به جام جهانی به تنهایی کافی نیست، عنوان کرد: من انتظارات را می دانم که بسیار بالاست و تنها یک چیز می توانم بگویم. من با 4 تیم ملی متفاوت کار کردم و این را به شما بگویم که انتظارات همه تیم ها یکی است و می خواهند در جام جهانی تیمشان در جمع 4 تیم پایانی باشد یا قهرمان شود. اما باید واقع بین باشیم. تا الان چند کشور توانسته‌اند قهرمان شوند؟
 
کشورهای زیادی بودند که بالا پایین زیادی داشتند. بلغارستان در یک جام جهانی خوب بود بعد افت کرد، پرتغال همین طور و کرواسی هم نتایج پر فراز و نشیبی داشت. بنابراین سوال اول این است که سطح انتظارات کجاست؟ اگر همه بتوانند همه کار را انجام دهند دیگر انتظار معنی ندارد. شاید یکی بخواهد رییس جمهور شود و یکی دبیر یک روزنامه.
 
آیا هر شخصی کار لازم را انجام داده است؟ آیا هر کس کارش را انجام داده است یا نه؟ پاسخ منفی است، مردم پشت درخت می نشینند و خیال پردازی می کنند. بنابراین برای رسیدن به توقعات باید به سختی کار کرد و وظیفه من در فدراسیون فوتبال همین است. باید برنامه ریزی کنیم، هم بلند مدت و هم کوتاه مدت. باید آماده سازی را برای تیم ملی، تیم امید و المپیک انجام دهیم. این چیزی است که شغل من است.
 
سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از پیشنهاد از طرف فدراسیون ایران پیشنهادهای دیگری از کشورهای دیگر به شما شده است، گفت: از نظر من توضیح دادن در مورد چیزهایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، سخت است. شما رسانه‌ها و مطبوعات را بهتر از من می‌شناسید. در مواقع مختلف مسائلی در روزنامه‌ها مطرح می‌شود که برخی شایعه است و شایعه برای من مهم نیست و حقیقت این است که من الان اینجا هستم.
 
کیروش همچنین در پاسخ به سوالی که آیا برای حضور در ایران از فرگوسن مشورت گرفته‌اید نیز اظهار کرد: فرگوسن یکی از بهترین دوستان من است، ولی این مساله‌ای خصوصی بود و من با ایشان مشورت نکردم، بلکه با دستیارانم در این باره مشورت کردم.
 
وی همچنین گفت: الان زمان صحبت کردن و وعده و وعید دادن نیست و زمان کار کردن است. من در جلسه‌ای که با مسوولان فدراسون دارم باید در مورد نیازها صحبت کنم تا بدانیم که چه کسی را در چه پستی بگذاریم. در ساختار تاکتیکی من، از مربیان زیادی استفاده خواهد شد، اما هم‌اکنون تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری سرمربی تیم فوتبال ایران از وی در مورد شناخت از بازیکنان پرسیده شد که وی گفت: سوالی که در مورد بازیکنان مطرح کردید از اولویت‌های کاری من است. مسابقات مختلف ایران را می‌بینم و بازی ایران و روسیه را نیز تماشا کردم. باید بازیکنان را بشناسم و ببینم که در زمین چگونه کار خواهند کرد. برخی از این بازیها را از طریق فیلم نگاه می‌کنم تا تصویر شفافی به دست بیاورم و بازیکنان را بشناسم. اینها تنها راهی است که می‌توانیم منصفانه و صادقانه درباره بازیکنان به کار ببریم.
 
از کیروش پرسیده شد شما به عنوان مدیر تیمهای ملی و جوانان و نوجوانان نیز انتخاب شده‌اید در این باره صحبت کنید؟ صحبت شما با ایرانی‌های خارج از کشور چیست؟ که او گفت: در حقیقت وظیفه اصلی من و آنچه که فدراسیون فوتبال ایران از من خواسته است کمک به تیم ملی برای صعود به جام جهانی برزیل است ولی در کنار آن فدراسیون از من خواسته است تا با توجه به سابقه و تجربه‌ام در جاهای مختلف یک برنامه ریزی برای تمام رده‌های سنی انجام دهم. این سیستم کیروش و سیستم پرتغالی نیست بلکه سیستمی است که براساس موقعیت‌های ایران برنامه‌ریزی خواهد شد. برای این کار همه مربیان و مسولان باید دست به دست هم دهیم. این کار، کار یک نفر نیست. دوست دارم به همه یادآوری کنم اولویت اول ما آماده سازی تیم ملی بزرگسالان و امید است. به نظر من رقابتهای المپیک و جام جهانی فوتبال از همین فردا شروع می‌شود. برای مسابقه‌هایی که پیش رو داریم برنامه‌ریزی کوتاه مدتی را برای تیم بزرگسالان و امید خواهیم داشت و پس از آن گام به گام برنامه‌های دیگری را اجرا خواهیم کرد.
 
کارلوس کیروش همچنین درباره دعوت از بازیکنان لژیونر از جمله جواد نکونام گفت: باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا منصفانه و عادلانه درباره انتخاب بازیکنان تصمیم بگیریم. باید هر بازیکنی که در هر کجای دنیا هست و شایستگی دارد را جذب کنیم. دوست دارم وقتی ایران را ترک می‌کنم سیستمی را اجرا کرده باشم که فوتبال ایران رو به پیشرفت حرکت کرده باشد.
 
در ادامه جلسه از سیموئز پرسیده شد چه زمانی با پیشنهاد کیروش مواجه شدید و از فوتبال ایران چه شناختی دارید؟ که او گفت: من 40 سال پیش در ماه مارس به کشور شما سفر کردم و با تیمهای پاس و پرسپولیس بازی کردیم و یادم هست که این دو تیم خیلی خوب بازی کردند. مطمئنم بازیکنان خیلی خوبی در اینجا حضور دارند.
 
بازیکنان ایرانی بسیار مستعد هستند اما به نظم و انضباط بیشتری نیاز دارند. شما شخص درستی را انتخاب کردید که کارلوس کیروش است. او 20 سال پیش در کشور ما برنامه‌هایی برای استعدادیابی پرتغالی‌ها اجرا کرد. احساس خوبی از حضور در ایران دارم و اولویت ما صعود به جام جهانی است و بعد هم پیشرفت مداوم فوتبال ایران.
 
کیروش در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خانواده او با آمدن به ایران مخالف هستند، گفت: خیر، آنها مخالف نیستند ولی فعلا به دلیل تحصیل فرزندانم نمی‌توانند به ایران بیایند. خانواده‌ام پس از پایان تحصیل فرزندانم به تهران خواهند آمد.