سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/8/9
11:12 صبح

اسرائیل هدف بعدی خشم مردم عرب است

مرکز امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی: اسرائیل هدف بعدی خشم مردم عرب است

خبرگزاری فارس: اولین گزارش راهبردی 2011/آینده‌ای تیره برای اسرائیل/ضعف آمریکا در منطقه

مرکز امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی: اسرائیل هدف بعدی خشم مردم عرب است
اولین گزارش راهبردی 2011/آینده‌ای تیره برای اسرائیل/ضعف آمریکا در منطقه

خبرگزاری فارس: ارزیابی مرکز مطالعات امنیت داخلی دانشگاه تل‌آویو در اولین گزارش راهبردی خود از وضعیت اسرائیل در منطقه، آینده‌ای مبهم و تیره برای آن ارزیابی و تاکید کرد که اسرائیل هدف بعدی خشم مردم عرب خواهد بود.

 

به گزارش فارس، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در دانشگاه تل‌آویو، روز جمعه 28 اکتبر اولین گزارش راهبردی سال 2011 را ارائه کرد که در آن تصویری که برای آینده این رژیم تصویر شده است تصویری بسیار تیره است.

هنوز متن کامل این گزارش منتشر نشده است و قرار است تا چند روز دیگر منتشر شود اما برخی روزنامه‌های اسرائیلی و تحلیلگران این رژیم به کلیات آن پرداخته و تحلیل‌هایی در خصوص آن ارائه کرده‌اند.

گزارش مذکور شامل سه فصل است؛ فصل اول شامل مسائل «خاورمیانه جدید»، «موضع قدرتهای بزرگ و خاورمیانه»، «اسرائیل و جهان عرب» و «اسرائیل و میدان فلسطین» است. فصل دوم از «جایگاه منطقه‌ای ایران» و «موضع جامعه بین‌الملل مقابل ایران» و «ترکیه و خاورمیانه» سخن می‌گوید و فصل سوم به سازگاری اسرائیل با چالش‌ها می‌پردازد که البته چکیده‌ها و پیوست‌هایی نیز دارد.

«رونین برگمن» تحلیلگر امنیتی در روزنامه یدیعوت آحارونوت تلاش کرد این گزارش را در مقاله‌ای به نام «تیره از همه طرف» خلاصه کند.

وی از مقدمه این گزارش می‌گوید و می‌نویسد که «تحولی قابل‌توجه در سال اخیر (2011) برای وضعیت راهبردی اسرائیل رخ داد. در حالی که دولت اسرائیل هنوز راهبردی سیاسی موفقی برای آرام کردن کانون‌های تنش آماده نکرده بود، چالش‌های شدیدی ایجاد شد. در مقابل دیپلماسی فلسطینی‌ها با اقبال خوبی روبه‌رو شده است که بر انزوای بین‌المللی روزافزون اسرائیل می‌افزاید».

تحلیلگر یدیعوت افزود: روند مشروعیت زدایی از اسرائیل همچنان ادامه دارد و سبب تضعیف چشمگیر جایگاه سیاسی اسرائیل و تحمیل قید و بند شدید بر آزادی ارتش اسرائیل می‌شود... ضعف جایگاه آمریکا در خاورمیانه و مناسبات کدر دولت اوباما با دولت نتانیاهو بازدارندگی اسرائیل را که عنصری اصلی برای اسرائیل است سلب می‌کند.

این روزنامه در ارزیابی خود درباره گزارش راهبردی مرکز امنیت داخلی دانشگاه تل‌آویو نوشت: وضعیت توصیف شده، فرصت را برای دیگر کشورهای منطقه فراهم می‌کند تا به ایفای نقشی در خاورمیانه بپردازند که در خدمت منافع اسرائیل نیست... با توجه به ناکامی در متوقف کردن تلاش هسته‌ای ایران، این خطر وجود دارد که کشورهای دیگر در منطقه نیز به سوی روند هسته‌ای حرکت کنند.

در این گزارش راهبردی، دستیابی ایران به قدرت هسته‌ای را بر هم خوردن میزان قوا در منطقه دانسته شده است.

برگمن در ادامه تصریح کرد که گزارش راهبردی مذکور تقریبا در تمام عرصه‌ها انتقاد را متوجه دولت و بازوهای اجرایی آن می‌کند و خلاصه آن تقریبا این است که «دولت اسرائیل نیاز دارد که تکلیف خود را بین انتظار و بلاتکلیفی و اقدام‌نکردن و بین تلاش برای تاثیرگذاری در محیط راهبردی روشن کند؛ طرح اسرائیل برای مصالحه، لزوما همه مشکلات نزاع اسرائیلی فلسطینی و اسرائیلی عربی را حل نمی‌کند... ولی اقدام معین به سوی سازش، شدت چالش‌ها و مشکلات را می‌کاهد و جایگاه اسرائیل را که رو به ضعف گذاشته است، بهبود می‌بخشد.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که اسرائیل در چند سال آینده مجبور شود تدابیری در خصوص امنیت خود در پیش بگیرد که پیچیده‌تر باشد.

رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در دانشگاه تل‌آویو در این خصوص معتقد است: خلأ مهمی در خاورمیانه رخ داده است که نتیجه سه چیز است؛ بهار عربی، شکست روند صلح اسرائیل با اعراب و ضعف شدید آمریکا در خاورمیانه. پیوند این سه عامل سبب فاجعه‌ای عظیم برای اسرائیل خواهد بود.

همچنین دکتر عنات کورتس دیگر عضو این مرکز در این خصوص اعلام کرد: نظام‌های عربی جدید درک کرده‌اند که شرط ماندگاری گوش فرادادن به صدای ملت است. این بخش موضوع مثبت است اما خطر در اینجاست که این دولتها به دنبال سیاست‌های غوغاگرانه‌ای کشیده شوند که بخواهند هوس‌های مردمی را پاسخ گویند.

روزنامه یدیعوت همچنین افزود که شاید اسرائیل به‌طورمستقیم از این بابت است که دلیل همه مشکلات را به دشمن خارجی نسبت می‌دهد. این همه اتفاق [بد] در حالی [برای اسرائیل] می‌افتد که قدرت بزرگ یعنی آمریکا در حقیقت در ضعف قرار دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند کشورهای منطقه را کمک کند که بر بحران‌های شدید اجتماعی و اقتصادی خود فائق آیند.

در این تحلیل همچنین آمده است که بر اساس این گزارش راهبردی، «این اتفاقات در زمانی روی می‌دهد که مناسبات اسرائیل و همسایگان آن در پایین‌ترین سطح ممکن است و تصور غالب در منطقه عربی و عرصه بین‌المللی این است که سیاست اسرائیل که مسئولیت‌ناپذیر است، راه را مسدود کرده است».

عنات کورتس در این تحلیل اشاره کرد که ممکن است «با توجه به اتفاقات غزه، اسرائیل هدف بعدی خشم مردم جهان عرب باشد و این امر محقق می‌شود اگر در کرانه باختری درگیری‌های خشنی روی دهد».